tiistai 9. elokuuta 2016

Viikko Ahvenanmaalla

Heippa! Kerron teille nyt meidän perheen viikon reissussa Ahvenanmaalla 21.-26.7.

Laiva matka Ahvenanmaalle

Maanantaina iltana lähdimme ajamaan Naantalin satamaan odottamaan tiistaina 9.30 lähtevää laivaa. Olimme satamassa perillä n. yhden aikoihin yöstä ja menimme nukkumaan. Aamulla heräsimme ja pakkasimme laukun, minkä otamme mukaan ylös, Kun kaikki olivat laivassa ja sähköt laitettu ja erotinverho laskettu kaikki ekassa osassa etsivät ovea, mistä päästä ylös laivaan. Siinä kaikki kierteli ympäriinsä etsimässä ovea mikä avautuisi ja päästäisiin yläkannelle. Se sitten vihdoin löydettiin ja päästiin yläkannelle. Laivassa oli tarjolla aamupala pöytä, mistä kaikki kävi hakemassa ruokaa ja menivät syömään. En olisi odottanut niin monipuolisia vaihtoehtoja olisi tarjolla. Tyydyin syömään kananmuna voileivän, jogurttia, hedelmän ja omenamehua. Aamupalan syötyä menimme ulkokannelle ja istuuduimme pöydän ääreen. Siinä olimme 3 tuntia. Suurimman osan ajasta piirsin ja luin Harry Potteria ja puoliveristä prinssiä. (Hyvä kirja! Suosittelen kovasti) Saavuimme 5 tunnin matkan jälkeen 14.30 Långnäsin satamaan. Långnäsin satamasta lähdimme ajamaan eteenpäin ja etsimään leirintäaluetta. Kävimme ensin Maarianhaminassa katsomassa yhtä, mutta se oli liian pieni meidän matkailuautolle, joten jatkoimme matkaa. Löysimme Eckeröstä todella kivan leirintäalueen, minne päätimme jäädä, koska se vaikutti kaikin puolin kivalta. Kävimme pyöräilemässä lähiympäristössä ja löysimme kivan minigolf paikan, missä ajattelimme käydä joku päivä pelaamassa. Sitten kävimme uimassa ja tutustuimme "naapureihin". Tapasimme todella ihanan koiran nimeltä Rosso ja kissan nimeltä Elsa, joka oli pikku leijonan näköinen, varmaan myös omasta mielestään.

Tiistai ja keskiviikko menivät normaalisti niin kuin loma päivät menevät. Uimassa, pelailemassa, auringonotossa, lukemisessa yms. Me käytiin pyöräilemässä, joka päivä yli 15 km ja se alkoi pikku hiljaa tuntua, kun pyörän satulaan istahti uudestaan ja uudestaan. Torstaina kävimme pelaamassa minigolfia.

Perjantaina kävimme viiden aikoihin läheisellä hevostallilla katsomassa ja oltiin varaamassa ratsastusta minulle sunnuntaiksi, mutta sinne sopi parempi tänään kuudelta. Joten pyöräilimme vauhdilla leirintäalueelle, jossa söin ja vaihdoin ratsastuskamat (jotka otin sattuman varassa mukaan) Pyöräiltiin takaisin tallille, jossa hevoset olivat valmiina jo odottelemassa karsinoissaan. Menin  mustavalkoisella Stjerna-ponilla, jonka uskon olevan n. 150 säkäkorkeudeltaan. Stjernasta minulle kerrottiin, että se on vilkas ja tallin nopein. Mielestäni Stjerna oli suloinen ja söötti <3 Menimme maastoon puoleksitoista tunniksi. Ratsastimme ensin polkua rinteen päälle (Ahvenanmaalla ei ole hirveästi nousuja) sitten maisema muuttui kalliomaiseksi. Siitä eteenpäin en jaksa muistaa, kuin pitkät ihanat laukka pätkät, maisemat ja parin joen ylityksen. Ratsastusreissu oli
ihana ja ensin kerralla suostuttelen äitini ja isäni mukaan myös.

Lauantaina oli isäni synttärit ja lähdimme matkailuautolla Maarianhaminaan. Pysäköimme auton 1km päähän keskustasta ja pyöräilimme siitä keskustaan. Keskustassa oli auto-show, missä kävimme. Siellä kierreltyämme pyöräilimme keskustassa. Kävimme siellä sun täällä ja kaupoilla, mutta niistä ei löytynyt mitään. Sen jälkeen pyöräilimme satamaan, jossa söimme ihanassa merihenkisessä ravintolassa. Syönnin jälkeen kävimme saaressa, mikä osoittautui kriikinkukko saareksi. Ihana reissu Maarianhaminassa ja sitten takaisin leirintäalueelle. Leirintäalueella tein isälleni kakun. Olimme ostaneet kolmiosaisen valmiin kakkupohjan, mihin vatkasin kermaa ja täytin mansikoilla, kirsikoilla ja mansikkahillolla. Kakun ohje löytyy alempaa.
(c) Ninja H ja nyt se on valmis

Coca Cola
ja halutessasi suklaata

Teko:

1. Kostuta kaikki kakkupohjat Coca Colalla ja levitä mansikkahilloa kerros 2 kakkupohjan päälle.
  2. Vatkaa Vispi ja Vanilja ja sekoita puolet Vispistä Vaniljan kanssa, jotta se ei ole niin löysää.
  3.  Levitä samojen kahden kakkupohjan päälle, missä on jo mansikkahilloa vispin ja vaniljan sekoitusta ja laita reunoille puolitettuja mansikoita ja kirsikoita.
  4. Nyt kasaa kakkupohjat päällekkäin (päällimmäiseksi se jossa ei ole vielä mitään)
  5. Levitä päällimmäisen pelkkä Vispi ja koristele se mansikan ja kirsikan puolikkailla.
  6. Raasta suklaasta sen verran kun haluat sitä kakun päälle ja ripottele sitä kakun päälle.
  7. Voit myös tehdä keskelle hienon asetelman niinkuin itse tein tai tehdä niinkuin itse haluat.

Sunnuntaina ja maanantai sujuivat lomailessa, pyöräilessä, kuvailemassa, uimassa, kakun loppuun syömisessä, pelaillessa ja Rossoa leikittäessä. Kaikkiaan ihana loma!

Tiistaina sitten 13.30 Långnäsin satamasta lähti laiva kotia kohti. Onhan se kiva kotiinkin mennä, mutta tulen kaipaamaan ihanaa meri-ilmaa ja aurinkoa eli koko Ahvenanmaata. Ensi vuonna toivottavasti uudestaa paitsi, jos menemme Hankoon niinkuin edellisinä vuosina olemme menneet. Joka kerta olemme pyörineet autokannella etsimässä, mistä pääsisi pois niinkuin tälläkin kertaa. Helpotti, että emme olleet ainoat, joilla oli hankalaa siellä.

Tässä tiivistelmä ihanasta lomasta Ahvenanmaalla! Suosittelen Ahvenanmaata lomapaikaksi, jos tykkäät meri-ilmasta ja saaristosta.